V minulosti slúžili najmä na prepravu dreva z lesov bližšie k obydliam ľudí, dnes je ich úloha presne opačná. Turistov odvedú smerom do lesa. Táto atrakcia je vhodná jednak pre deti,  pretože sa im zjaví úsmev na tvári, ale aj pre staršiu generáciu, pretože v nich jazda parným vlakom vyvolá nostalgickú spomienku. Prinášame vám prehľad tých najzaujímavejších lesných železníc nielen u nás na Slovensku, ale aj raritných železničných úsekov v susednom Česku.

Jediná fungujúca úvraťová železnica v Európe

Tou najznámejšou lesnou železnicou u nás je tá úzkokoľajná s úvraťovým systémom v Múzeu kysuckej dediny vo Vychylovke. Táto železnica sa môže pochváliť tým, že v súčasnej dobe ide o jedinú fungujúcu historickú úvraťovú železnicu v Európe, pričom tá najbližšia sa nachádza v Indii a ďalšia vo vzdialenej Amerike. Kysucko-oravská železnica vznikla už v roku 1915 a postupne prechádzala z obce Oščadnica až po dolinu Chmúra (Nová Bystrica). Začiatok jazdy historických vlakov ťahanými parnými alebo motorovými lokomotívami je situovaný v priestoroch miestneho skanzenu. Minimálne najmenší budú mať z jazdy v historickom vláčiku veľkú zábavu, pretože takáto atrakcia sa len tak hocikde nevidí.

Počas jazdy môžete vystúpiť a ísť na vyhliadku

Druhou zachovanou časťou Kysucko-oravskej lesnej železnice je zrekonštruovaný úsek v malebnej hornooravskej obci Oravská Lesná. Turistické vlaky na Oravskej lesnej železnici odchádzajú na vyhliadkovú jazdu z údolnej stanice Tanečník. V nástupnej stanici nájdete depo pre lokomotívy a vozne, malé múzeum Oravská_lesná_železnicadokumentujúce život lesnej dráhy, ale aj voliéru s pávmi. Po zakúpení lístkov na vlak sa môžete usadiť do motorovej dreziny či panoramatických vozňov, ktoré ťahá motorová lokomotíva. Trať dlhú 3 kilometre smerujúcu na vrcholovú stanicu Sedlo Beskyd v nadmorskej výške 935 m. n. m. vlak prekoná približne za 20 minút. V strede cesty si spraví prestávku a cestujúci môžu vystúpiť z vozňov von. Môžete vyjsť na vyhliadkovú vežu a pozrieť si krásnu panorámu oravskej prírody. Po prehliadke nasleduje jazda späť do údolia. Celá cesta vám zaberie približne 70 minút.

Okrem jazdy ryžujte zlato či zažite prepad vlaku

Z Oravy a Kysúc sa vyberieme za železnicou na Horehronie. Jazda historickou Čiernohorskou železnicou ponúka jedinečnú prehliadku po údolí rieky Čierny Hron. Táto železnica ponúka naozaj jedinečné spestrenie trávenia vášho výletu. Stačí si vopred objednať organizovanú akciu ako napríklad ryžovanie zlata, zbojnícky prepad vlaku, zbojnícku školu či návštevu rodinnej farmy spojenú s jazdou na konci alebo ochutnávku syrov. Minimálne prepad vlaku a ryžovanie zlata bude pre vaše ratolesti poriadnym zážitkom.  Tento deň si môžete spojiť aj s návštevou Dobročského pralesa a Lesníckeho skanzenu vo Vydrovskej doline. Prevádzka je zabezpečená na úseku trate z Chvatimechu do Čierneho Balogu a do Vydrovskej doliny, čo predstavuje 14 kilometrový úsek. Vyhliadková jazda sa koná aj z Čierneho Balogu do Dobroča. Vozový park pozostáva zo štyroch parných lokomotív, piatich motorových lokomotív a zrekonštruovaného motorového vozňa M21 004.

Zaujímavá železnica pri Tisovci

Milovníci železníc a tí, ktorých zaujímajú netradičné miesta na Slovensku v spojitosti s vlakmi a lokomotívami, určite nevynechajte ani pamiatkovo chránenú železnicu Tisovec – Pohronská Polhora. Ide o železnicu normálneho rozchodu, ktorá je dnes jednou z posledných takýchto železníc na európskom kontinente. Vždy prvú sobotu v mesiaci na vás čaká jazda na úseku Tisovec-Zbojská, kde sa okrem iného nachádza kvalitný salaš so skvelým jedlom 🙂

Najstrmší železničný úsek v Česku

Zaujímavé železnice nájdete aj u našich susedov v Česku. Vybrali sme štyri najzaujímavejšie trate, ktoré rozhodne stoja za zmienku. Prvá z nich je jediná ozubená železnica v Česku, ktorá premáva na trati Tanvald – Harrachov a ľudovo sa nazýva Kořenovská zubačka.

Patrí medzi národné kultúrne pamiatky. V minulosti tu vlaky prekonávali niekoľko stometrové prevýšenie, preto sa na najstrmšom úseku vybudovala ozubnica, po ktorej to šlo omnoho jednoduchšie. Táto trať sa zaraďuje medzi najstrmšie železničné úseky v Českej republike. Jazda ozubenou železnicou je dlhá 12 kilometrov a prejdete popod päť tunelov, pričom ten najdlhší meria 940 metrov. Zaujímavý je aj výhľad, ktorý sa vám naskytne na moste, ktoré je vo výške približne 26 metrov. Z Jizerských hôr prejdete ponad rieku Jizera do Krkonoš.

Trať, kde vysadili čierneho pasažiera

V poradí druhou zaujímavou železnicou v Česku je úzkokoľajová 95810535železnica v južných Čechách. Z Jindřichového Hradca vedie jedna z dvoch celoročne fungujúcich úzkorozchodných železníc v krajine. Tá druhá je Osoblažská. Táto železnica mieri na juh k rakúskym hraniciam do Novej Bystrice. Najznámejším miestom na tejto trati je lesná zastávka Kaproun. Pamätná tabuľa pripomína, že tu bol počas noci v roku 1900 z vlaku ako čierny pasažier vysadený český velikán Jára Cimrman.

Priemyselná trať počas nočnej jazdy

Jedenásť kilometrová trať spájajúca Moravské Třebové a uhoľné bane na Hřebči a bane nad Mladějovom sa zaraďuje medzi priemyselnú dráhu. Okrem tradičných verejných jázd na priemyselnej trati môžete na tejto železnici ísť aj v noci a o jedinečný zážitok máte postarané. Pri nočných jazdách si vychutnáte atmosféru zaspávajúceho priemyslu a zároveň aj krásnu podvečernú vyhliadku na pohorie Jaseníky.

Prvá elektrifikovaná trať v Rakúsko-Uhorsku

Ďalším unikátom u našich susedov je elektrická dráha Tábor – Bechyně. V roku 1903 sa stala prvou elektrifikovanou traťou locomotive-688880_1280 (1)v Rakúsko-Uhorsku, ktorá sa nezaraďuje medzi električkové trate, ale medzi tie železničné. Nostalgické jazdy historickým motorovým vlakom Elinkou po najstaršej rozchodnej elektrifikovanej trati v Česku organizuje Klub priateľov elektrickej dráhy Tábor – Bechyně.

Keď ešte stále váhate, či ísť navštíviť niektorú zo slovenských lesných železníc alebo tých špecifickejších v Česku, tak neuvažujte. Vyberte sa za krásami prírody, nadýchajte sa čerstvého vzduchu a užite si dávku histórie. Pretože železničky premávajú najmä v čarokrásnej prírode.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *