Kritické myslenie, to je základná zručnosť, ktorá odlišuje dnešného čitateľa, divákov, poťažmo poslucháčov od tých pred sedemdesiatdeväť rokmi. Vtedy totiž vznikol tzv. prvý mediálny hoax. Ľudia uverili, že pristáli mimozemšťania. Ako je to možné? Médiá do tej doby nikdy neklamali a prinášali len seriózne informácie, ktorým sa dalo veriť. Poďme ale na začiatok celého príbehu.

 

Písal sa rok 1938, rádio si získavalo čoraz väčšiu obľubu, z čoho boli značne nervózny vydavatelia novín. Rádio bolo v rodine umiestnené spravidla v centre obývacej izby a sadala si k nemu celá rodina v podstate tak, ako to poznáme z nášho detstva, kedy rádio nahradila televízia.

 

Dvadsaťtriročný Orson Welles, mladý režisér, dostal v roku 1938 ponuku od stanice CBS, aby pre ňu zrežíroval niekoľko rozhlasových hier. Spravidla sa jednalo o prevedenie známych a obľúbených klasických kníh do rozhlasovej podoby. Potom, čo bolo niekoľko jeho rozhlasových hier uvedené a nestretli sa s príliš veľkým ohlasom, sa Orson Welles odhodlal k nezvyčajnému kroku. Na halloweensky večer sa rozhodol zaradiť hru Vojna svetov podľa rovnomenného vedecko románu Herberta Georgea Wellsa z roku 1898, ktorý opisuje invázii mimozemšťanov z Marsu do Anglicka.

Autor scenára Howard Koch previedol Wellsovho knihu do podoby rozhlasovej hry počas týždňa za honorár 75 dolárov. V záujme realizmu zasadil príbeh do vtedajšej súčasnosti; miesto deja vybral tak, že naslepo zabodol ceruzku do svojho autoatlasu.

 

Hra simulovala bežné rozhlasové vysielanie. Na začiatku bolo uvedené:

 

„Dámy a páni, mám pre vás dôležité oznámenia. Nech sa to zdá akokoľvek neuveriteľné, vedecké dôkazy i naše vlastné pozorovanie nevyhnutne vedú k domnienke, že ony podivné bytosti, ktoré dnešného večera pristáli v poľnohospodárskej oblasti New Jersey, sú predvojom invázne armády z planéty Mars! “

 

Vysielanie mnoho ľudí rozrušilo. Ľudia správe uverili. Novinové články z tej doby však nie sú príliš objektívne, ako som už písala na začiatku, noviny a rádio spolu viedli v tej dobe veľký konkurenčný boj. A v tomto prípade urobili v rozhlasovom vysielaní podľa vydavateľov novín chybu, zbytočne šírili paniku a chaos. A noviny sa toho rozhodli poriadne využiť.

 

Články o tom, ako milióny ľudí utekali z mesta a páchali hromadné samovraždy, nevychádzali nasledujúcich niekoľko dní, kedy celá kauza rezonovala v USA. Panika bola do veľkej miery mediálnym konštruktom. Že sa však jednalo o prvé a zároveň jednu z najvydarenejších mediálnych mystifikácii, Orson Wellessovi už nikto nevezme. Po škandále s Vojnou svetov  uzavrela s Wellesom kontrakt filmová spoločnosť RKO Pictures. V jej produkcii režíroval Welles film Občan Kane, ku ktorému napísal spolu s Hermanom J. Mankiewicz scenár a tiež hral titulnú úlohu. Týmto počinom sa navždy zaradil medzi klasikov svetovej kinematografie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *