Prezuvky do školy treba mať vzdušné, ťažká taška môže dieťaťu uškodiť

5. septembra 2016

Rodičia by s príchodom nového školského roka mali podľa hygienikov dbať na správny výber prezuviek, ustrážiť treba i hmotnosť školskej tašky, dôležité je deťom vštepiť návyky, ako sa starať o svoje oči.
„Váha školskej tašky by mala zodpovedať 10 percentám hmotnosti dieťaťa daného veku,“ vysvetlila Jana Hamade, vedúca odboru hygieny detí a mládeže Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR. Dodržať maximálnu hmotnosť aktovky označila za nutnosť. Zabráni sa tým preťaženiu detskej chrbtice, čím vzniká riziko chybného držania tela. Rodičia by mali tiež pravidelne kontrolovať, čo ich dieťa nosí v taške a či tam nie sú zbytočnosti. Treba dbať na správne nastavenie popruhov. „Školák má nosiť vak na oboch pleciach,“ upozornila Hamade.

Nevyhnutné je podľa nej vyberať obuv z prírodných materiálov, napríklad z textilu či prírodných usní. „Sú mäkké, priedušné, absorbujú zvýšenú fyziologickú vlhkosť detskej nohy a prispôsobia sa anatomickému tvaru chodidla,“ povedala Hamade. Tieto materiály nedráždia kožu. U najmenších treba preferovať nízku členkovú obuv – šnurovaciu alebo zatvárateľnú textilným pásikom či zipsom a z čo najľahších materiálov.
Nesprávny výber obuvi môže poškodiť kostru chodidla, a tiež spôsobiť chybné držanie tela. Za nevhodné materiály považuje hygienička rôzne plasty, poroméry a koženky. Sú tvrdé, nepriedušné, ťažko sa prispôsobujú tvaru chodidla a môžu byť príčinou nepríjemných plesňových ochorení. Hamade upozornila, že prezuvky do triedy nie sú to isté čo obuv do telocvične. „Športová obuv je tvrdšia a nepriedušnejšia,“ povedala.

Deti by podľa hygieničky mali ovládať jednoduché návyky, ako sa starať o oči, keďže ich denne budú niekoľko hodín namáhať – počas vyučovania, záujmových krúžkov, či pri písaní domácich úloh. Rodičom odporúča s prvákmi navštíviť očného lekára. V prípade, že odhalí chybu, môže ju včas liečiť a predísť tak rozvoju tupozrakosti či škúleniu. Dospelí majú deťom regulovať i čas strávený za počítačom. Optimálne sú dve hodiny denne. „Pomáhajú i pravidelné prestávky, počas ktorých je dobré pozerať sa pre zmenu do diaľky, napríklad z okna, alebo vyskúšať očnú gymnastiku,“ dodala Hamade.

Zdroj:Tasr

Daj vedieť svojím priateľom

adsence

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


*