Hry deväťdesiatych rokov boli bohaté na tému praveku a výnimkou nebola ani legendárna plošinovka Prehistorik.

Prehistorik je skoro štvrťstoročie stará hra, ktorú vydalo francúzske štúdio Titus Interactive (neskôr Titus Software). Titus poznajú možno viac konzoloví hráči a hráči závodných hier, keďže Titus vydali okrem iného aj notoricky známe hry Crazy Cars alebo Lamborghini. Spoločnosť však v roku 2005 skrachovala s dlhom vyše 33 miliónov €. Toto skoro pochovalo ďalšiu legendárnu spoločnosť, ktorej bol Titus majoritným vlastníkom, Interplay.

V praveku však mali ľudia úplne iné problémy. A preto sa hrdina našej hry vydáva na cestu za tým najdôležitejším – jedlom. Bránia mu v tom však rôzne prekážky ako rokliny, ostré kamene, netopiere, dinosaury, tulene, medvede, opice či pavúky. A keďže nie je nesmrteľný, musí si na nich dať veľký pozor, prípadne odháňať svojím kyjom.

Prehistorik je nádherne nakreslená klasická plošinovka. Oproti niektorým iným klasickým plošinovkám, nie sú  prekážky až tak náročné, a aj menej šikovný, či skúsený hráč ich zvládne preskočiť. Ale hra má ďalšie záludnosti, kvôli ktorým je to jedna z ťažších hier, čo som hral.

V prvom rade je to nemožnosť uložiť hru. Pre dnešných hráčov priam neuveriteľné. Hráč má k dispozícii tri životy a ukazovateľ energie. Každý kontakt s nepriateľskou háveďou alebo prekážkou vás postupne oberá o energiu. Ak sa ukazovateľ vyprázdni, strácate život. Navyše, ak padnete do vody alebo jamy, umierate okamžite. Po troch minutých životoch a nespočetných nadávkach začínate od znova. Alebo sa na to vykašlete a pustíte si Solitaire. Teda, nieže by Solitaire bola lepšia hra, ale pre vaše zdravie asi prijateľnejšia.

Napríklad oproti recenzovanému Jazz Jackrabbitovi, musíte sa pripraviť na to, že budete nepriateľom čeliť zoči voči. Môžete zabudnúť na strieľanie z diaľky, vašou hlavnou zbraňou je kyjak. Neskôr síce nájdete napríklad sekerku, ktorá síce zabíja (omračuje) nepriateľov rýchlejšie, ale stále vám budú dýchať na krk. Navyše, na rozdiel od vás niektoré príšery schopnosť streľby do diaľky majú. Napríklad protivné opice po vás hádžu kokosy.

 

A aby toho nebolo dosť, ak by ste sa aj rozhodli level prejsť tak, že sa vyhnete všetkým nepriateľom, a čo najrýchlejšie sa dostanete na koniec, nepomôže vám to. Nad hlavou máte totiž ukazovateľ jedla, a aby vás hra pustila do ďalšej úrovne, musíte ho nazbierať dostatok. Takže pekne sa dostať do každej jaskyne a pozbierať všetky pečené stehná, ovocie a koláčiky.

Nechcem však, aby si čitatelia mysleli, že hru kritizujem a z článku vyšla ako zlá hra. Práve naopak, svojou náročnosťou si práve vylepšuje renomé. Oveľa cennejšie je víťazstvo v hre, kde sa natrápite, ako v takej, ktorú prejdete popri varení obedu. Jediný značný čierny bod na hre je, podľa mňa, hudba, ktorá mohla byť zvládnutá oveľa lepšie. Je opakujúca sa a rýchlo začne byť otravná. Po chvíli začnete hrať hru bez zvuku.

Na druhej strane, ako som už vyššie spomínal, graficky je hra zvládnutá na výbornú. Textúry, po ktorých sa pohybujete sú ľahko odlíšiteľné od tých v pozadí. A celá hra je krásne namaľovaná. Postavy sú pekné a vtipné, budú sa páčiť ako detskému, tak aj dospelému oku. Hru určite môžem odporučiť. Napriek jej zvýšenej náročnosti, postupne sa budete dostávať ďalej a ďalej, až hru celú prejdete. Navyše, Prehistorik je abandonware, takže si hru môžete s čistým svedomím stiahnuť.

Názov: Prehistorik

Výrobca: Titus Interactive

Rok vydania: 1991

Autor: Vladimír Šimšaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *