Aj ty máš pocit, že človek, ktorý má na sebe oblek pôsobí serióznejšie ako napríklad niekoho v kraťasoch a flip-flopoch? Neboj, určite nie si sám, takýto prvý dojem je pravdepodobne úplne prirodzený. Spôsob, akým sa obliekame nás na verejnosti (re)prezentuje a je dôležitou súčasťou toho, ako vplývame na druhých, pričom dokáže mať dosah aj na náš úspech, najmä čo sa biznisu týka.

 

Túto tézu potvrdzuje výskum Yale University, ktorý sa zameral práve na to, ako rôzne outfity ovplyvňujú interakcie medzi ľuďmi. 128 mužov vo veku od 18 do 32 bolo rozdelených do troch skupín – oblečení v teplákoch, oblečení bežne, rozumej tričko a rifle, a oblečení v oblekoch. Všetci dostali jednu úlohu, zúčastniť sa imitovaných obchodných stretnutí a zarobiť takto čo najviac. Ako si si už pravdepodobne domyslel, najviac (2,1 milióna $) si na imaginárne konto pripísala skupina v oblekoch, nasledovali tí bežní (1,58 milióna $), no a logicky účastníci v teplákoch skončili s najnižšou sumou (680-tisíc $). Výsledky tohto experimentu jeho autori pripisujú práve na konto toho, čo mali daní jednotlivci na sebe. To totiž malo vplyv nielen na rozhodnutia ich potenciálnych obchodných partnerov, ale i na ich samých. Ľudia v oblekoch sa cítili a pôsobili vo všeobecnosti oveľa vážnejšie, legitímnejšie a sebaistejšie než zvyšné dve skupiny.


10052210452462

Keď sa s podobnou štúdiou pracovalo aj inde, vzišiel ďalší zaujímavý výstup. Na úrovni nahodení účastníci mysleli, v porovnaní s ich proťajškami, oveľa abstraktnejšie a vo väčšom. Až tak sa nezameriavali na detaily, o tie sa starali hlavne opýtaní oblečení v menej formálnych kúskoch. To, podľa môjho názoru, nie je iba pozitívne, keďže myslieť vo veľkom a predstavovať si nádherné úspechy je pekné, no sú to tie maličkosti, ktorú nás dovedú k vydarenému celku. Čiže ak budeš potrebovať v nejakej situácii zapôsobiť, obleč sa slušnejšie, nie je to len výmysel, no nezabúdaj, že s tým cítením sa to netreba tak preháňať.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *