Ide o základné pravidlo akéhokoľvek boja – ak niekoho vidím, on mňa tiež. A to isté platí aj v digitálnom svete. Každá reklama, ktorá sa zobrazí na mobilnom telefóne, vie o tom, komu sa zobrazila veľa osobných informácií – a tieto informácie prirodzene zdieľa so svojím zadávateľom. Tým ale nemusia byť len veľké obchodné korporácie. Nová štúdia totiž zistila, že na určenie polohy a ďalších osobných informácií konkrétnych ľudí za pomoci mobilnej reklamy stačí len obmedzený rozpočet  tisíc dolárov.

 

„Sú to bežní ľudia, a nie len neosobné obchodne motivované entity a reklamné agentúry, ktorí môžu využiť ekosystému online reklamy na to, aby získali citlivé osobné informácie špecifických používateľov – napríklad svojich známych, susedov či ľudí, ktorým chcú ublížiť,“ tvrdí štúdia washingtonskej univerzity, ktorá sa priliehavo volá Lacné využitie reklamy ako prostriedku na sledovanie. Tá bude prezentovaná počas októbra v Dallase na bezpečnostnom workshope, upozorňuje server Wired.

 

Výskumníci vo svojej štúdii zámerne neuviedli niektoré detaily svojho postupu, aby nedávali presný návod ľuďom, ktorí by toho chceli zneužiť. Princíp sledovania je však taký, že zadávateľ reklamy nadefinuje určité kritériá ľudí, ktorým má byť ich reklama zobrazená – napríklad v akých aplikáciách sa má objaviť, v akej geografickej lokácii či na akých telefónoch. Výskumníci ale cielili svoju reklamu aj podľa pohlavia, veku, či unikátneho identifikačného znaku pre mobilné telefóny – takzvaného MAID.

 

Výskumníkom sa potom z ich účtu strhávala malá finančná čiastka vždy, keď sa cieľovému užívateľovi ich reklama zobrazila – obstarávateľmi okrem strhnutej informácie zobrazili aj informácie o mieste a type zariadenia, na ktorom bola reklama zobrazená. Podľa toho potom boli vedci schopní odvodiť pohyb svojich cieľov v priebehu celého dňa – určiť napríklad, kde daný človek býva alebo pracuje, kde sa zastavuje na kávu, či aké aplikácie používa.

 

„Všetky tieto informácie sa nemusia zobrazovať len veľkej korporácii, ktoré ide o marketingové účely. Môže to využiť aj jedinec, ktorého motívy sú značne odlišné, „hovorí výskumník Paul Vines, ktorý štúdiu viedol. Vines dodal, že podľa používaných aplikácií možno napríklad určiť sexuálnu orientáciu či náboženskú príslušnosť majiteľa telefónu

 

Foto: Pinterest

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *