Už Ezop vedel, aké zlo sa skrýva v korytnačkách, ktoré využijú každú možnosť, aby svojou podlosťou a ľstivosťou strpčovali život milým zajkom.

Iný nie je ani Devan Shell, naničhodný korytnačí génius, ktorý začal okupovať planéty a podrobovať si domorodé obyvateľstvo. Až hrdinský ľud planéty Carrotus (Mrkvus) sa mu úspešne postavil na odpor. Nezmierený s takouto prehrou, Devan uniesol princeznú Evu Earlong a ukryl ju na neznámej planéte. Zdrvenému kráľovi preto neostávalo nič iné, ako požiadať hrdinu Carrotusu, Jazza Jackrabbita, aby našu princeznú našiel a zachránil.

Jazz Jackrabbit je jednou z najznámejších hier firmy Epic MegaGames (čo považujem za asi najlepší názov pre hernú firmu, aký som kedy počul), okrem iného tvorcov kultových hier ako One Must Fall: 2097, Tyrian ,či nezabudnuteľný Unreal. Jedná sa o klasickú 2D plošinovku a v našich končinách je považovaná spolu so Super Mariom za klasiku žánru. Na rozdiel od iných, hráč nezabíja nepriateľov tým, že na nich skočí (naopak, uberá mu to energiu), ale musí ich zastreliť. Okrem klasického streliva, ktorého je neobmedzený počet, môže hráč nazbierať rôzne náboje, ktoré sa rôznia ako spôsobom letu, tak účinkom. Najsilnejšie sú tzv. toasters, ohnivé strely, raketky zas vystreľujú dve naraz a granáty sa odrážajú od povrchu a vybuchnú po zásahu. TNT výbušniny zas zaručujú okamžitý výbuch a zničenie všetkých nablízku. Okrem nábojov môže Jazz nazbierať rôzne bonusy, či už dočasnú nesmrteľnosť, zvýšenú rýchlosť behu alebo strieľania. Príjemným bonusom je možnosť vyslobodiť z klietky vtáčika, ktorý Jazza sprevádza a taktiež strieľa do nepriateľov, až kým Jazz nie je zasiahnutý. Taktiež môže hráč nájsť veľký červený diamant, ktorý odomkne bonusový level.

Hra sa pýši krásnou kreslenou grafikou. Každá planéta je úplne iná, navštívite okrem iných aj trávnatú, technickú alebo stredovekú. Hráč si môže vychutnať aj také drobnosti, ako siluetu Devana za oknom v daždi pri zablysnutí blesku, či Jazzovo obhrýzanie mrkvy, keď hráč chvíľu nehrá. Občas sa však vyskytnú aj také lokality, že by som hru radšej neodporúčal epileptikom, či neprehľadné situácie, keď platforma splýva s pozadím a nie ste si celkom istý, kam môžete skočiť. Spomínaný bonusový level je však úplne o niečom inom. Hra sa zmení na pseudo 3D a Jazz sa nachádza na akejsi asfaltovej ceste a z pohľadu tretej osoby sa hráč snaží vyzbierať v časovom limite všetky diamanty. Ak sa mu to podarí, je odmenený bonusovým životom. Bohužiaľ, jedná sa asi o najnudnejšiu časť hry.

 

Okrem toho však v hre nuda rozhodne nehrozí. Už len vďaka rozmanitosti levelov a taktiež rozličnosti nepriateľov. Jazz sa stretne s korytnačkami, nebezpečnými kovovými hadmi, skákajúcimi potkanmi, podivnými očami a mnohým iným. Nepriatelia sa aj rozlične pohybujú, niektorí sa držia svojej platformy, iní medzi nimi prebiehajú, ďalší sa dokážu pohybovať aj cez steny. Iní sa nehýbu. Niektorí vám ublížia len na dotyk, iní po vás dokážu vystreliť. Je dobré si včas všimnúť schopnosti nepriateľov hneď na začiatku, aby sa vám nestávali prekvapenia ako mne, keď som sa pripravoval na zložitý skok a zrazu ku mne zhora priletela korytnačka na rakete.

Jazz Jackrabbit je napriek svojej rozmanitosti skutočne dlhá hra. Teda minimálne oproti dnešným konzolovým hrám. Hra sa delí na 9 epizód po troch planétach. Každá planéta má dva levely. Čiže si užijete hrania až-až. Na konci každej epizódy sa stretnete s bossom, čo rozhodne nie je nikdy ľahká záležitosť. Aby toho nebolo málo, môžete si vybrať až zo štyroch obtiažností, kde pri najťažších dvoch musíte počítať aj s faktorom času, kedy môžete prísť o život (pri ľahších obtiažnostiach prídete len o bonusové body).

Aj keď väčšinu levelov prejdete na strednej obtiažnosti na prvýkrát, stretnete sa so situáciami, pri ktorých budete mať chuť preraziť klávesnicou monitor a posielať tvorcom výhražné listy. Napríklad, keď musíte letiac trafiť na pixel presne plošinu, odtiaľ na poslednom milimetri preskočiť na ďalšiu a odtiaľ parkúrovým spôsobom preskočiť ďalej. Po stýkrát. Dookola. Na quicksave môžete zabudnúť, hra sa vám uloží len na začiatku levelu, maximálne uprostred levelu nájdete tabuľu, od ktorej budete po zabití začínať. Ak sa vám však minú životy, začínate opäť od začiatku (prípadne od levelu, kde ste si naposledy uložili hru). Toto však len dokazuje, že je to hra pre pravých „hardcore“ hráčov a nie pre deti, odchované na lineárnych moderných strieľačkách.

 A keďže je hra popretkávaná tajnými lokalitami a mnohé planéty obsahujú aj tajné levely, tak aj keď hru prejdete, máte prečo začať odznovu a hľadať tajné miestnosti. Hru taktiež ozvláštňujú veci ako lietajúci skateboard alebo pasáže s plávaním alebo extrémnym skákaním. V neposlednom rade, hru sprevádza super acidjazzová hudba. Zvukové efekty sú na trochu slabšej úrovni, avšak ani po dlhšom hraní nezačnú byť otravné.

Názov: Jazz Jackrabbit

Výrobca: Epic MegaGames

Rok vydania: 1994

Autor: Vladimír Šimšaj

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *