V našom živote je veľa dôležitých vecí, ktoré musíme zvládnuť a na ich základe sa posunúť ďalej a niečo dosiahnuť. Pre niekoho je to maturita, vysokoškolský diplom a pre iného je zasa dôležité absolvovanie vodičského kurzu.
Ak ste si vybrali autoškolu a získali toto oprávnenie, musíte si dávať na ceste pozor aj na niekoľko ďalších dôležitých vecí. My sa pozrieme na 5 tých najdôležitejších faktorov, ktoré vás môžu ohroziť. Takže pozor.
- Hudba v aute
Rovnako ako dobrý cenník autoškoly aj hudba je pre nového a mladého vodiča veľmi dôležitá vec. Takmer každé auto má aspoň rádio. Počúvanie hudby však nie je automatickým dôvodom prípadnej nehody. Ľudia, ktorí počúvajú rádio, sú však častejšie rozptýlení z toho, čo sa na ceste deje.
Dokonca aj žáner hudby hrá v tomto smere svoju úlohu: rýchle kompozície – ako techno, sú dvojnásobným rizikom, že si nevšimneme napríklad červené svetlo semaforu. Ale najväčším rizikom spojeným s hudbou je, keď si spievate svoju obľúbenú melódiu. Váš mozog je zaneprázdnený spomienkou na hudbu a slová, ktoré sa vám v tejto súvislosti vynoria. Zaťaženie šedej mozgovej hmoty sa tak zvyšuje a vaša odpoveď na nebezpečnú situáciu na ceste nebude potom taká rýchla.
- Chlad
Závislosť od kvality jazdy na fyzickej pohode vodiča je zrejmá. Niekedy vám komfort zvýšia aj nové koberčeky do auta so špeciálny dizajnom a povrchovou úpravou. Ak ale nemáte dostatok spánku, ak trpíte chronickou bolesťou alebo vážnym ochorením, vaša reakcia bude prirodzene pomalá. Ukazuje sa, že k zvýšeniu nebezpečenstva na ceste stačí aj malá zimnica.
Účastníci jednej z vedeckých štúdií boli testovaní simulátorom pre vodičov. Ukázalo sa, že ľudia s pocitom už malého chladu sa počas jazdy omnoho ľahšie rozptýlia, reagujú pomalšie na neočakávané situácie a ťažšie si udržiavajú bezpečnú vzdialenosť od iných automobilov.
- Riadenie tej istej trasy
Nadmerná dôvera je jedným z hlavných nebezpečenstiev na ceste. Keď vykonávate rovnaké úlohy viackrát za sebou, mozog sa prestane napínať a vy sledujete cestu automaticky, čo znamená, že jazdíte takmer akoby na „autopilotovi“. Preto, ak sa stane niečo neočakávané, je väčšia pravdepodobnosť, že urobíte niečo hlúpe a zapríčiníte nehodu. Dávajte si pozor na každom jednom úseku a nepodceňujte ani tú najznámejšiu trasu.
- Reklama
Cieľom reklamy na ceste je získať vašu pozornosť všetkými prostriedkami. Bez toho, aby ste to vedeli, zvyšujete alebo znižujete rýchlosť v závislosti od toho, ako to cítite.
V priebehu jednej štúdie sa ukázalo, že reklama týkajúca sa peňazí, slávy alebo pohlavia núti vodiča, aby vyvíjal tlak na plyn. Ak reklama spôsobuje naopak negatívne emócie, obsahuje upozornenia na vojnu a krutosť, potom vodiči zvyčajne spomaľujú. Vy sa ale radšej venujte jazde a nič nepodceňujte.