Pre človeka je typické sa s niekým porovnávať, hodnotiť a posudzovať. Keď zistí, že je na tom lepšie ako on, môže pocítiť závisť. Keďže človek trávi väčšinu dňa v pracovnom prostredí, stáva sa zamestnanie ideálnou živnou pôdou pre všetky druhy klebiet a klebiet, ktoré veľmi ohrozujú medziľudské vzťahy, pracovnú morálku a produktivitu. Čo je zdrojom klebiet? Prečo ohovárajú?
Lovíme senzácie
Veľmi častým dôvodom je utiecť od svojich vlastných starostí. Chceme získať možnosť posudzovať a porovnávať svoje problémy s problémami ostatných. Často nám nabúravajú naše stereotypy. Atraktívna blondínka musí byť hlúpa, potetovaný muž podozrivý …
Niekedy je dôvod klebiet veľmi prostý. Zaháňame skrátka len dlhú chvíľu. Kto pracuje veľmi intenzívne, na ohováranie nemá čas.
Intrigy
Premýšľajte, čo o sebe v práci poviete. Závisť je veľmi mocná čarodejnica, a to najmä v ženskom kolektíve. Posťažuje si, alebo naopak sa trochu pochválite? Pre niektoré kolegyne zdroj informácie, ktorú môže použiť proti vám. A klbko intríg sa rozmotáva. Koho asi povýšia?
Nespokojnosť
Všade sa nájdu ľudia, ktorí budú múdrejší, úspešnejší, atraktívnejši než my. To však neznamená, že my sami nie sme chytrí, … Ďalším zdrojom klebiet sa stáva pocit nespokojnosti s vlastnou osobou. Keď sa ale naučíme o sebe pekne zmýšľať, naučíme sa radovať z úspechov druhých, sami sa stávame úspešnými.
Závisť
Ako je ťažké vyrovnať sa s vlastným neúspechom. O to ľahšie je spochybniť cesty úspechov druhých. A cítime sa lepšie. Je ľahšie uveriť vzťahu kolegyne s nadriadeným, než že si povýšenie zaslúžila svojou kvalifikáciou a znalosťami.
Môžeme sa brániť?
Najlepšou prevenciou klebiet je nechávať svoje osobné starosti za dverami vlastného domova. Čím menej toho kolegovia o našom osobnom živote vedia, tým menšie sú podnety k ohováraniu. Bohužiaľ niektorí kolegovia vedome rozširujú nepravdivé informácie, ktoré majú poškodiť konkrétnu osobu. Nemá cenu však všetkých kolegov dookola presviedčať, že informácie, ktoré sa šíria, sú klebety. Berte to tak, že kto ohovára, nemá odvahu k priamemu stretu a ukážte, ako je daná informácia pre vás málo zaujímavá. Nezaujímavá sa čoskoro stane aj pre ostatných.
Zdroj: Pinterest