Zlepšenie nechtov vyžaduje čas – Viete, ktoré vitamíny treba doplniť ?

21. decembra 2018

Nezdravé, lámavé a štiepiace sa nechty nevyzerajú dobre. Väčšinou býva príčina v strave. Pomôžu ale aj vitamíny na nechty.

Vitamíny na nechty a vlasy

Vlasy a nechty sú prvé, ktoré nás upozornia na to, že je potrebné telu venovať lepšiu starostlivosť. Niekedy skutočne stačí len posilniť organizmus o určitej látky a telo to ocení. Inokedy sa môže jednať o niektorý zdravotný problém, u ktorého sú nevábne vyzerajúce vlasy a nechty vedľajším prejavom. Sústreďme sa teraz na to, že bude plne stačiť doplnenie potrebných látok.

Možno ste už počuli, že zdravý necht každý deň povyrastie asi o 0,1 milimetra. Vedľa tohto faktu pôsobia na rýchlosť rastu aj ďalšie faktory ako ročné obdobie (v letných mesiacoch rastú rýchlejšie), zdravie (v prípade choroby a stresu môžu rásť pomalšie), strava a veku človeka. Aby mali nechty silu, potrebujú výživu – vitamíny a minerály.

Medzi najlepšie vitamíny na vlasy a nechty patria predovšetkým vitamíny skupiny B, vitamíny C, E, D a A. Z minerálov je to potom vápnik, zinok, železo, horčík, málo sa hovorí o tom, ako je významný ďalší stopový prvok – kremík. Pozor si však dajte na selén. Veľký význam má tiež prísun bielkovín a nenasýtené mastné kyseliny omega 3 a omega 9.

Na lámavé nechty vitamíny z prírody

Pre vitalitu vlasov a pevnosť nechtov je dôležitý predovšetkým vitamín E. Zabezpečia, aby nechty neboli nevzhľadne žltej a podporí krvný obeh. Obsahuje ho zelená listová zelenina, ďalej orechy alebo mliečne výrobky.

Z vitamínov skupiny B prospieva kvalite nechtov predovšetkým B2 (riboflavín), B5 (panthenol), B7 (biotín) – uvádza sa aj ako vitamín H a nakoniec aj vitamín B12. Tieto vitamíny zaisťujú kvalitné a pružné nechty, B12 pomáha telu so vstrebávaním bielkovín a s tvorbou nechtových buniek. Vitamíny skupiny B nájdeme v droždí, vnútornostiach, syre, vajcami, mlieku, špargle, mrkve alebo napríklad cesnaku.

Vitamín C pomáha udržiavať nechty bez záderov. Tento vitamín obsahujú potrebné paradajky, citrusy alebo pšeničné klíčky.

Vitamín A posilňuje nechty, aby neboli krehké a vyschnuté. Nájdeme ho v špenáte, brokolici alebo napríklad rybách.

Pre pleť a nechty má veľký význam tiež zinok, ktorý vyživuje nechtové lôžka a likviduje v tele voľné radikály. Nájdeme ho v obilných klíčkoch, pečeni alebo vajcami.

K lepšej pevnosti a pružnosti tiež napomáha selén. Pri jeho doplňovaní je ale potrebná obozretnosti, pretože ak sa predávkujete, môže ďaleko viac telu uškodiť ako prospieť. V strave ho nájdete napríklad v cesnaku, šošovke alebo horkej čokoláde.

Železo je okrem iného dôležité, aby sa nelámali nechty. Aj tu môže prospieť stravovanie. Doprajte si dostatok fazule, tmavé listovej zeleniny, červeného alebo morčacieho mäsa, prípadne sušeného ovocia.

Vitamíny na nechty podľa problému

S nechty môžete mať najrôznejšie problémy od lámanie nechtov, cez mäkké nechty, nevzhľadné zafarbenie až po biele fliačky na nechtoch. Ak máte krehké nechty, najskôr im bude chýbať vápnik a vitamín A. Zmena farby (hnednutie) je potom výrazom nedostatku vitamínu B12. Z nedostatku bielkovín, zinku alebo vitamínu C vznikajú na nechtoch biele fliačky. A pozor. Ani nedostatočný pitný režim kvalite nechtov príliš neprospieva. V tomto prípade sa môžu vytvárať v nechtoch prasklinky a ranky. Suché a krehké nechty majú za príčinu nedostatok zinku.

Zlepšenie nechtov vyžaduje čas

Je potrebné sa pripraviť na to, že kvalita nechtov a vlasov sa nezlepší behom pár dní. Zdravá strava alebo potravinové doplnky a vitamíny sa prejaví zhruba za tri mesiace. Neľakajte sa, že ste niečo podcenili. Keď budete konzumovať pestrú stravu alebo prípadne ešte doplníte potrebné látky, mal by sa stav nechtov za uvedenú dobu zlepšiť. Ak k tomu nedôjde, určite pomôže praktický lekár, ktorý prípadne odhalí príčinu. Môže jej totiž byť aj vážna choroba

Vápnik rovnako ako u kostí zaisťuje aj pevnosť nechtov. Obsahujú ho orechy alebo tiež mliečne výrobky. Tiež kremík prispieva k pevnosti a pružnosti. Ľudské telo ho získava zo stravy v podobe solí kremíka. Ich zdrojom sú okrem piva aj minerálne vody, koreňová zelenina alebo celozrnné potraviny.

Domáce výživa na nechty

Nechtom môže prospieť aj domáca kúra. Z darov prírody si pripravíte kúpeľnú procedúru a navyše si oddýchnete. Citrón prospeje v mnohých oblastiach. Nielenže nechty spevní a posilní, ale obmedzí ich štiepeniu a lámavosť. Navyše sa nebudú tvoriť zádery. Stačí si raz denne potrieť a namasírovať nechtové lôžko citrónovou šťavou.

Ďalším prírodným pokladom pre nechty je med. Vyživí je a zregeneruje. Tekutým medom sa nechty potrú a nechajú sa zhruba 10 minút odpočívať. Potom sa teplou vodou umyjú.

Prospieť kvalite nechtov môže tiež kombinácia polievkové lyžice tea tree oleja a pár kvapiek vitamínu E. Okrem silnejších nechtov zabránite vzniku plesňových infekcií.

Vitamíny na nechty pre deti

Deti majú nechty veľmi slabé a štiepeniu preto u nich nie je považované za žiadny veľký problém. Dochádza k tomu veľmi často. Základom je predovšetkým kvalitný a vyvážená pestrá strava, ktorá je plná vitamínov a minerálnych látok. Od veku detí dva až tri roky je potom možné prípadne využiť doplnkov stravy. Pre posilnenie nechtov je tiež vhodné dbať na pravidelnú hydratáciu vhodným krémom. Obzvlášť sa hodí krémy, ktoré majú ošetrujúci charakter (napríklad s nechtíkom lekárskym), niektoré obsahujú navyše vitamíny na nechty, treba vitamín E.

Ďalšie príčiny lámania nechtov

Na stav nechtov má tiež vplyv činnosť, ktorú vykonávate. Ak ruky často máčame vo vode, budú mäknúť. Ak je to možné, oplatí sa používať ochranné rukavice a navyše používať ošetrujúce krémy. Na nechty pôsobí tiež veľký stres, viac sa potom štiepia a lámu. Doprajte si dostatok relaxácie a snažte sa stres obmedziť.

Medzi príčiny lámanie nechtov, o ktorých sme sa ešte nezmienili, môžu byť aj plesne, ktoré narušia stavbu nechtu. Dôsledkom je potom ich drobeniu a lámaniu. Väčšinou plesne postihujú nechty na nohách. Príčinou zlej kvality nechtov môže byť tiež – okrem veku a často vykonávaných činností ako je umývanie – pokles hladiny estrogénu (pohlavný hormón). Ten je zodpovedný tiež za udržiavanie tekutín v organizme a ich dostatok je pre kvalitu nechtov veľmi potrebný.

Nechty sú našou vizitkou. Ak jete pestrú stravu, mali by vitamíny stačiť. Radikálna diéty totiž nie sú nič, čo by organizmu prospievalo. Ak telo niečo vyčerpáva, venuje potrebné vitamíny a minerály užitočnejšie, potom je vhodné tieto látky nejakým spôsobom doplniť. Pritom je vždy dôležité strážiť, aby nedošlo k predávkovaniu niektorú zo zložiek.

Zdroj:pinterest

Daj vedieť svojím priateľom

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


*