Mala to byť nepotopiteľná loď, ktorú však osud dohnal po iba štyroch dňoch plavby. V roku 1912 jej bola noc zo 14. na 15. apríla osudná. Po stopách skazy Titanicu vyrážame dnes, presne po 105 rokoch.
Bol dlhý 269 metrov, 28 a pol metra široký, a išlo tak o najväčší zaoceánsku loď doby. Kapacita lode dovolila prevážať až 2603 cestujúcich, obmedzený počet kočiarov a automobilov. O prevádzku lode a pohodlie pasažierov sa staralo 899 členov posádky. Mal byť nasadený na pravidelnú plavbu medzi Európou a Amerikou.
Ako vieme, všetko bolo úplne inak. Titanic vyplával 10. apríla 1912 a stroskotal hneď pri svojej panenskej plavbe, keď 14. apríla, 20 minút pred polnocou, narazil do ľadovca. Ku dnu klesol 15. apríla pred pol tretej ráno. Dnes je to 105 rokov. Do vodného hrobu stiahol 1513 pasažierov a členov posádky, prežilo 711 ľudí.
Po náraze do ľadovca vznikla v Titanicu trhlina dlhá 90 metrov. Otázku, ako je možné, že sa tak veľký ľadovec objavil na južnej polovici Atlantiku, si položili vedci a zistili, že na vine sú planéty.
Titanic potopil Mesiac so Slnkom
Vedcom nedala spať otázka: Ako je možné, že tak veľký ľadovec, s ktorým sa Titanic zrazil, sa objavil v južnej polovici Atlantiku, ktorú loď preplávala? Na vine je Slnko s Mesiacom.
Práve Mesiac so Slnkom totiž svojou gravitačnou silou ovplyvňujú vodné masy svetových oceánov. Nejde o nič iné ako príliv a odliv. Sila týchto javov sa líši podľa fázy Mesiaca, keď je Mesiac v splne alebo v nove, je príliv s odlivom najsilnejšie.
Samotné tri mesiace pred potopením Titanicu sa stalo niečo vzácneho, čo astronómovia pomenovali Príliv tisícročia. Mesiac neobieha okolo krajina stále v rovnakej vzdialenosti, a tentoraz bol najbližšie za posledných 1400 rokov.
Znamená to, že príliv mal takú silu, že sa v oblasti Grónska začali trhať obrovité ľadovce a vplyvom veľkých vĺn spomínané tri mesiace putovali až do oblasti, ktorú 14. apríla 1912 preplával Titanic.
Osud Titanicu sa tak začal písať už 3 mesiace pred tým, než vôbec loď vyplávala.
Ženy a deti do člnov, muži cez palubu
14. apríla o 23:39 hliadka spozorovala ľadovec. Bolo už príliš neskoro, kvôli veľkej hmle prichádza zrážka za iba 37 sekúnd. Titanic predtým zrýchlil na plný výkon a začal sa otáčať doľava. Ľadovec narazil do pravej časti trupu. To bola ale fatálna chyba. Keby narazil čelne, ku katastrofe nemuselo vôbec dôjsť.
25 minút po polnoci, to už sa písalo 15. apríla, si posádka uvedomila, že loď pôjde ku dnu, rozhodla teda o spustenie záchranných člnov. Tých bolo žalostne málo, niekoľko sa ich utrhlo a organizácie ľudí bola chaotická. Prednostné právo nasadnúť do člna získali ženy a deti. Až po ďalších 10 minútach začali radisti vysielať núdzové signály.
Vo 2 hodiny ráno bola predok pod vodou, kajuty 1. triedy sa zaplavovali. O ďalších 10 minút neskôr už bola zaplavená polovica lode. Titanic s lodnými skrutkami o váhe 22 a 38 ton sa začína čiastočne dvíhať do vzduchu.
Po 10 minútach už je kolmo ku dnu. Nasleduje rozlomenie lode na dva kusy. Časti vraku sú od seba vzdialené desiatky kilometrov. Objavené sú 1. septembra 1985 v hĺbke 3700 metrov.
Titanic sa rozpadá, vedci mu dávajú maximálne štvrť storočia
Titanic je práve dnes na dne už 105 rokov. Trosky ležia v hĺbke 3700 metrov, žiadny z pokusov o vyzdvihnutie nebol úspešný a ďalšie sa kvôli stavu vraku konať nebude.
Titanic už navyše nemožno zachrániť, vedci mu dávajú maximálne 25 rokov, potom sa vraj kompletne rozpadne a rozloží. Môže za to baktérie pomenovaná priamo po lodi – Halmonas Titanicae, ktorá rozožiera oceľ.
Využiť fenoménu lodi chce britská zážitková agentúra. Tento rok začala svojim zákazníkom ponúkať exkurzie, v ponorke s posádkou ďalších 20 ľudí. Záujemcovia musia však najskôr zložiť čiastku presahujúcu 2 milióny českých korún a prejsť zdravotnými aj psychickými testami.
Našlo sa ich však také množstvo, že tohtoročné ponory sú beznádejne vypredané, začnú o letných prázdninách. Miesta na budúci rok však ešte stále voľná sú.
Konšpiračné teórie si potopenie Titanicu vysvetľujú inak
Je na dne Atlantiku skutočne Titanic? Podľa jednej z mnohých konšpiračných teórií sa jednalo o najväčší poisťovací podvod všetkých čias a v temných ľadových hlbinách leží úplne iná loď.
Zaoceánsky parník Titanic vyrábala spoločnosť International Mercantil Marine, ktorá patrila americkému multimilionára J. P. Morganovi, ktorý financoval treba stavbu sesterských lodí White Star Line Olympic a Gigantic / Britanic. Náklady ale viedli do takých výšin, že projekt nebolo možné dokončiť. Firma bola zadlžená, a aby sa z krachu dostala, potrebovala peniaze. Tie mala zabezpečiť poisťovňa.
Titanic podľa tejto teórie na vode nikdy nebol. Iba tou dobou už postavený Olympic, ktorý vyzeral takmer totožne, dostal nový názov a osudného dňa, 15. apríla, mal ísť ku dnu cielene. Verejnosť žila v domnení, že išlo o Titanic, Olympic pláva na mori ďalej a v roku 1935 bol z prevádzky kvôli nespoľahlivosti odstavený a zošrotovaný.
https://www.youtube.com/watch?v=ZFrDhpzigug
Ďalšie teórie hovoria o variante, že Titanic sa na vodu skutočne dostal. Skôr než nepotopiteľná loď, to mala byť ale plávajúce rakvu. Parník postavený z nekvalitného materiálu, z nitov, ktoré zryšaveli už po roku, kedy hotová loď čakala v prístave na svoju prvú plavbu. Plánom bolo Titanic, na ktorého výstavbu došli peniaze, čo najrýchlejšie poskladať dokopy a rovnako tak čo najrýchlejšie potopiť. Poistený bol na obrovskú sumu, ktorá projektantské firmu vytiahla z dlhov.
Aby sa dosiahlo vyplatenie plnej poisťovací sumy, bolo nutné držať sa určitých pravidiel: Loď sa musí potopiť na šírom mori, volať o pomoc, ale nikto nesmie prísť a zachrániť ju, pričom sa musí potopiť tak hlboko, aby sa nedala vytiahnuť, a tým zamiesť za sebou akékoľvek stopy.
Bol toto skutočný osud Titanicu? Otázka, na ktorú asi nikdy nedostaneme odpoveď.
Návrat v plnej paráde, Titanic II vypláva už budúci rok
Pripomíname si 105. výročie potopenia Titanicu, vedeli ste ale, že znovu vypláva? Titanic II sa v týchto dňoch stavajú a od smutne presláveného vzoru bude na prvý pohľad na nerozoznanie. Cestujúci v ňom nenájdu treba ani televíziu.
Vyplávať má v roku 2018 a náklady na jeho stavbu činí v prepočte 12 miliárd českých korún. Plavidlo vysoké 53 metrov a dlhej 269 metrov bude mať tri poschodia. Ponúknu 840 kajút pre 2435 pasažierov a 900 člennú posádku. Niektoré prvky budú zachované z čisto historických dôvodov, aj keď nebudú funkčné.
Trup Titanicu II nebude nitovaná, ako tomu bolo v prípade originálu, ale zváranie. Namiesto parných motorov bude vybavený diesel-elektrickým pohonom a poučí sa aj z hľadiska bezpečnosti. Záchranných člnov bude dosť pre všetkých na palube.
Rovnako ako exkurzie k potopenému Titanicu I, ani plavba Titanicom II nebude pre každého. Určená je pre vyššiu vrstvu. Špekuluje sa o závratne vysokých cenách lístkov. Tie sa navyše budú členiť podľa triedy ubytovanie. Apartmán v prvej triede by sa cenovo mohol vyšplhať až na 2 milióny korún.
Ohlasy v umení a kultúre
Skaze Titanicu sa venuje celá rada literárnych diel, ale aj niekoľko filmových spracovaní. Existuje celkom 6 snímok s názvom Titanic, niektoré z nich sú dokumenty. Ten najznámejšie s Leonardo DiCaprio a Kate Winslet v hlavnej úlohe, predstavil James Cameron v roku 1997. Odniesol si za neho hneď 11 Oscarov.
Snímka sprevádzal oceňovaný soundtrack Back To Titanic Jamesa Hornera. Objavila sa na ňom aj najpopulárnejšia verzia skladby My Heart Will Go On speváčky Céline Dion.
Úspech zožala tiež celosvetová výstava Titanic, ktorá ponúkla dobové obrazy aj unikátne predmety vyzdvihnuté z vraku lode. Návštevníci na jej začiatku dostane lodný lístok s menom pasažiera alebo člena posádky, na samotnom konci sa potom dozvie, či patrí na listinu preživších, alebo nie. Minulý rok mala výstava premiéru aj v Prahe.