Ako sa správne stravovať počas tehotenstva ?

28. decembra 2018

Ak máte v pláne otehotnieť, alebo sa vám už pošťastilo, je dôležité prehodnotiť príjem potrebných minerálov a vitamínov pre správne fungovanie celého organizmu a vývoj bábätka. Z bežnej stravy je často náročné získať ich v dostatočnom množstve, preto je vhodné poobzerať sa aj po iných zdrojoch. Na čo si dať pozor?

Ako si vyskladať makroživiny

Vyvážená strava by mala obsahovať 30% bielkovín, ktoré zabezpečujú materiál na stavbu tkanív, buniek, tvorbu tráviacich štiav, hormónov a ochranných látok. Polovicu našej stravy by mali tvoriť sacharidy, tie počas tehotenstva pozitívne ovplyvňujú telesný a duševný výkon. Nezabúdajme ani na príjem tukov, ktoré by mali byť v našej strave zastúpené na 20 percent.

Príjem makroživín je v tehotenstve dôležitý pre normálny vývoj plodu, mozgu a ostrosť zraku a počas dojčenia ovplyvňuje kvalitu a zloženie materského mlieka. Vitamíny a minerály sú zas nevyhnutné pre rovnováhu orgánových funkcií. Mnohé zložky sú v našej strave zastúpené nedostatočne, preto odborníci na výživu radia siahnuť aj po výživových doplnkoch. Ide napríklad o vitamín K, kyselinu listovú, omega-3 alebo vitamín D.

Britská spoločnosť hľadá profesionálneho baliča rôznych druhov cigariet. Poznáte vhodného kandidáta?

Britská spoločnosť CBD sa rozhodla vypátrať človeka, ktorý dokáže ideálne vyšúľať cigaretu pod päť minút, ktorý sa tak stane profesionálom. Práca snov? Asi tak by sa dal...

Nenahraditeľný vitamín K

Vitamín K je veľmi vzácny, pretože v bežnej strave ho nájdete len veľmi ťažko. Nachádza sa v živočíšnych tukoch, zelenej zelenine (špenát, brokolica, hlávkový šalát), vajciach, fazuli a sójových bôboch, morských riasach aj mliečnych výrobkoch (najmä v zrejúcich syroch).

Ak by ste však chceli pokryť odporúčanú dennú dávku, museli by ste zjesť neprirodzene veľké množstvo spomínaných potravín, vypiť 5 litrov mlieka či zjesť 5 litrov jogurtu. Aj po narodení bábätka treba dbať na dostatok vitamínu K2, pretože sa dostáva aj do materského mlieka a prostredníctvom neho aj k bábätku. Novorodenci a dojčatá totiž ešte nemajú črevá dostatočne „osídlené“ batériami tvoriace vitamín K a počas dojčenia zväčša neprijmú adekvátne množstvo. Aj preto sa v súčasnosti každému novorodencovi podáva po narodení vitamín K ako prevencia tzv. krvácavej choroby novorodenca.

Koľko ho potrebujete?

Dávkovanie vitamínu K závisí od vašej váhy. Približne na 1 kg vašej telesnej hmotnosti potrebujete na pokrytie dennej dávky 1 mg vitamínu K. Počas gravidity, po pôrode alebo v období plánovania materstva sa o veľkosti užívacích dávok tohto vitamínu poraďte s odborníkom.

Ďalšie podporné a dôležité zložky pre celkové zdravie matky a dieťaťa

  • Vitamín C – pomáha chrániť bunky a udržiavať ich zdravé
  • Vápnik – životne dôležitý pre rast zubov a kostí
  • Železo – významný pri krvotvorbe
  • Vitamín D – nenahraditeľný pre zdravé kosti a nervový systém
  • Kyselina listová – podieľa sa na celkovej látkovej premene, podporuje rast a vývoj buniek

Nepodceňujte tiež príjem ďalších významných vitamínov (B-komplex, E ) a minerálnych látok (zinok, železo, jód, horčík), keď sa telo potrebuje liečiť, napríklad počas pôrodu a hneď po ňom.

Zdroj:pinterest

 

Daj vedieť svojím priateľom

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


*